Opis kierunku
Studia pozwalają na uzyskanie specjalistycznego wykształcenia z zakresu szeroko pojętej informacji i bibliotekarstwa. Są to studia o profilu praktycznym, gdzie ponad połowa przedmiotów jest realizowana w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Duża ilość godzin praktyk w różnych instytucjach (łącznie 6 miesięcy) oraz zdolność poruszania się wśród informacji różnego typu, umożliwiają absolwentowi szybką adaptację do potrzeb rynku pracy.
Oprócz umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy w sektorze usług bibliotecznych oraz informacyjnych absolwent zostanie przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia (magisterskich).
Z uwagi na zachodzące przemiany społeczno-gospodarcze wymagające wszechstronnego przygotowania zawodowego, w programie studiów uwzględniono szereg przedmiotów skorelowanych z wymogami rynku pracy, m.in. dwa języki obce (na poziomie B2 i A2), bazy danych, projekty internetowe, pozyskiwanie grantów i dotacji, etykę i ekologię w środowisku informacyjnym, wyszukiwanie informacji w tradycyjnych i elektronicznych źródłach oraz ocena ich jakości.
Treści kształcenia obejmują przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe, w tym teorię i metodologię działalności informacyjnej i bibliotekarskiej, czyli gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
W toku kształcenia student ma do wyboru, zgodnie z zainteresowaniami, kilkanaście przedmiotów z bloku przedmiotów fakultatywnych poszerzających wiedzę, umiejętności i kompetencje. Wśród kompetencji rozwijanych podczas studiów na szczególną uwagę zasługują kompetencje miękkie, w szczególności takie jak empatia, umiejętność pracy zespołowej i kreatywność.
Kierunek studiów oferuje także możliwość przygotowania do zawodu nauczyciela poprzez realizowany ogólnowydziałowo moduł nauczycielski.
Wymogi wynikające z ustawy o ochronie małoletnich
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż Rzeczpospolita Polska również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych w wyżej wymienionej ustawie uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Wybrane przedmioty
-
Analiza dokumentów: deskryptory
-
Gromadzenie i udostępnianie zbiorów
-
Public relations w działalności informacyjnej
-
Źródła i wyszukiwanie informacji
-
Trening kompetencji miękkich
-
Metodyka pracy z czytelnikiem
-
Bazy danych
-
Projekty internetowe z elementami SEO
-
Biblio- i webometria
-
Ochrona własności intelektualnej
-
Heurystyka informacyjna
-
Społeczeństwo wiedzy i informacji
Kompetencje absolwenta
- Posiada umiejętności gromadzenia, przetwarzania oraz udostępniania danych i informacji z różnych dziedzin wiedzy.
- Wyszukuje, selekcjonuje, analizuje, ocenia, prezentuje oraz archiwizuje informacje pozyskane z dostępnych źródeł.
- Potrafi identyfikować, respektować i weryfikować potrzeby zleceniodawców/użytkowników biblioteki, dostosowując strategię i taktykę wyszukiwawczą, narzędzia oraz metody do specyfiki zlecenia, oraz zindywidualizowanych potrzeb klienta/użytkownika biblioteki.
-
Sprawnie porusza się po istniejących bazach danych oraz potrafi je tworzyć i efektywnie użytkować.
- Komunikuje się z czytelnikami, klientami oraz współpracownikami, a także specjalistami, dobierając i wykorzystując różne metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
Perspektywy zawodowe
-
Absolwenci sprawnie posługują się międzynarodowym formatem opisu bibliograficznego MARC21, dlatego mogą być zatrudnieni w bibliotekach różnego typu: publicznych, naukowych, wojskowych, szpitalnych lub zakładowych.
-
Mogą również podjąć pracę w ośrodkach informacji naukowej lub w dowolnej instytucji, w której znajdują się stanowiska zajmujące się gromadzeniem, opracowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji, m.in. w administracji państwowej, firmach doradczych, marketingowych i public relations, a także w zawodach pokrewnych jako dokumentaliści, księgarze, animatorzy kultury, specjaliści ds. informacji naukowo-technicznej, promocji, reklamy, marketingu czy administratorzy baz danych w wielu instytucjach.
-
Absolwent kierunku, który dodatkowo zrealizował Moduł Kształcenia Nauczycieli oraz posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowanego stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, zgodne z aktualnym rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli wraz z późniejszymi zmianami, może zostać zatrudniony na stanowisku nauczyciela bibliotekarza w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych.